(Baráthalmi) Németh Endre újságíró honlapja
(Baráthalmi) Németh Endre újságíró honlapja
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Győrújbarát története

Németh Endre

Kóstoló Győrújbarát történetéből

a könyv címlapja

Helytörténeti monográfia

2006

© Németh Endre
(minden jog fenntartva)
Lektorálta: Néma Sándor
Megjelentette: Gyõrújbarát község önkormányzata
ISBN 963 06 0225 3

410 oldal

Részletek a könyvből

 



NÉMETH ENDRE

120 ÉVES

A GYŐRÚJBARÁTI TŰZOLTÓ TESTÜLET

tovább




 

 

 

 

 

 

Németh Endre

 Hogyan maradt fent Baráti ezer évig?

(Gondolatok Győrújbarát történetéről)

A győrújbaráti iskola honlapjára

Hogy mikor jött létre ez a falu, midőn érkeztek ide az első emberek, nem tudjuk pontosan. Az azonban elmondható, hogy a mai Győrújbarát területén közel ezer esztendeje megtelepedtek őseink, a magyarok. Akkoriban a Duna, a Rábca, a Rábca, a Marcal, közelebb pedig a Pándzsa a mindenkori esőzéseknek, éghajlati viszonyoknak megfelelően összevissza kanyarogtak a Kisalföldön mocsaras, elöntött területeket hagyva maguk mögött. Átkelni sem lehetett rajtuk bárhol, bármikor. Így érthető, hogy az erre a tájékra elvetődő nomád embercsoportok, törzsek, családok szívesen szállták meg a Sokorói „hegység” domblábait, amelyek védve voltak a vízjárás szeszélyeitől, de még nem borította őket a Bakony sűrű rengetege.

A környező síkságon legelő, az állatok itatásához, a halászathoz folyó, forrás is volt itt bőséggel. Jobbára, eme kedvező viszonyoknak tulajdonítható, hogy már jóval a magyarok idejövetele előtt is, rövidebb-hosszabb időre embercsoportok telepedtek meg ezen a vidéken. Minderről a földből előkerült régészeti leletek vallanak.

Feltételezhető, hogy a löszborított domboldalak üregeiben már az őskorban is húzták meg magukat emberek. Az első, korunkig fennmaradt tárgyak, nyomok az időszámításunk előtti négyezer-ötezer év tájékáról, a korai kőkorszaknak (neolith-nak) nevezett időből kerültek elő. Ekkor az emberek fontosabb eszközei kőből készültek. A régészeti összesítők alapján az 1870-es évektől a 1900-ig Kisbarátról tizenöt csiszolt kővésőt, nyéllyukas kőbaltát gyűjtöttek be. Nagybarátról pedig nyolc tárgy: kisebb kővésők, három nyéllyukas kőbalta, illetve egy élesítőkő került a múzeumokba. Sajnos, a gyűjtés későn kezdődött, és vált tudatossá, így feltételezhető, hogy sok ilyen emlék már korábban örökre elveszett. 

 Később az emberek megismerték a fémeket, azok feldolgozását, használatát és az újabb évezredeket, már ilyen a nevek jelzik: rézkorszak, bronzkorszak, vaskorszak. Volt egy átmeneti időszak, amikor a bronz és a vas használata együtt volt jelen. Ebből a korai vaskorszakból, vagy más néven hallstatti időből származik az a hét halomsír, melyeket Nagybarát határában fedeztek fel. Innét került napvilágra a Győrújbarát környékén talált legszámottevőbb régészeti lelet: két nagy grafitozott kőkorsó (urna), melyek egyéb ugyanonnét származó tárgyakkal együtt a Xantus János Múzeumban ma is megtekinthetőek.

Akadnak a terület lakottságát bizonyító tárgyi emlékek a római birodalom időszakából, az avarok korából, valamint nyelvi nyomok a szlávok jelenlétéről.

Etelközből a besenyők elől menekülő magyar törzsek a Kárpát-medencében gyéren lakott vidéket, bőséges legelőket, halakban gazdag folyókat és viszonylagos nyugalmat találtak. Ezért letáboroztak, és később megtelepedtek itt.

Hogy Barátit („Barat”-ot) kik, és pontosan mikor hozták létre az manapság inkább csak gyanítható. Vannak utalások, későbbi írásbeli jelzések arról, hogy a XI. század közepén falu egy részén a magyarokkal időközben egyezségre lépő besenyő törzsek éltek. Ezek magyar csoportokkal együtt a környék védelmét látták el. Borovszky Samu Győr vármegyéről szóló könyvében azt írja a kisalföldi besenyőkről: „Telepeik a Rábaközben voltak, ahonnét Barátiig terjeszkedtek. Itt még a XIII. században is laktak besenyők, de idővel teljesen elenyésztek”.

A falu nevéből viszont más alapítókra is következtethetünk. A „barát” szót a szláv brat, bratym szóból eredeztetik, ami annak idején szerzetest jelenthetett. Ez utalhat arra, hogy Baráti területén a falu létrejöttekor még éltek leigázott szlávok (dunai szlovénok), akik a településnek az első birtokosokról, alapítókról, (valamely szerzetesekről) a Barat nevet adták. Hozzáterszem: az ország más részein fekvő hasonló (Barát, Baráti, Barate) elnevezésű falvak létrehozását is valamely akkortájt létező szerzethez kötik.

Barátival kapcsolatban három, katolikus szerzetesrend is „gyanúba keveredett”. A helyi szájhagyomány és mondakör a templáriusoktól –ismertebben: templomosoktól, vagy vörös barátoktól  - eredezteti a falut. Írásos bizonyítékát ennek nem találtam. Van viszont nyoma annak, hogy az 1200-as évek elején egy másik katolikus lovagrend a johanniták Győr és Baráti határán építették fel ispotályukat. A pannonhalmi bencés rend egyik történetírója pedig akként vélekedett, hogy a Baráti ősmagja valójában az ő tulajdonuk volt, csak a rend birtokait felsoroló Albeus jegyzékben véletlenül Nyúlhoz sorolták ezt a területet.

Hogy mi az igazság? Csak találgatni lehet. A vörös barátok jelenlétéről, kisbaráti templomáról szóló monda eléggé beleette magát a köztudatba, ám ez vélhetően XVIII-XIX századból származik. Sziklaszilárd bizonyítéka pedig a többi feltételezésnek sincs. A középkor zavaros, sűrűn változó tulajdonviszonyaiba csak hiteles a helyeken kiállított, az évszázadok viharaiban fennmaradt oklevelek révén lehet bepillantani.

Barátiról az első, hitelt érdemlő említés egy 1200-ból keltezett oklevélben található, amikor is Henrik nádor parancsára illetve a Győri káptalan kérésére Töltéstava (Tiltesteltowa, Tütüsi István és Dózsa birtoka) és Baráti (villa Barath) közötti határvonalakat kijelölték, miután a baráti, királyi udvarnokok földjük egy részét a király (II. Endre) beleegyezésével a győri székesegyháznak adták.                                                               

Ebből kiolvasható az is, hogy Barátit az 1100-as években már udvarnokok, (királyi szolgáló népek) lakták. A település és egy része királyi, királynői birtok maradt évszázadokon át. De az uralkodók akkortájt a különféle szolgálatokért, az ország védelméért kisebb nagyobb földterületekkel fizettek a szabadoknak, majd később a kialakuló nemesség tagjainak.

Az 1230-as évekből származó oklevelekben szintén szó esik a baráti udvarnokokról, valamint arról, hogy a falu papja egy Ángi nevezetű nemes bátyját képviselte a győri káptalan előtt. Ez utóbbi igazolja, hogy Baráti már ebben az időben is fontos, „templomos hely”-nek számított. Másik érdekesség, hogy ekkortájt, éppúgy, mint napjainkban még csak egy Baráti létezett. Csupán a tatárdúlás után, az 1200-as évek második felében a királyi adományozások révén vált széjjel a falu határa Kisbarátra (minor Barath), illetve Nagybarátra (major Barath). Ez viszont hosszabb távra meghatározta az ott élők helyzetét.

Nagybarát területe főként egyházi tulajdon lett, először a Pok nemzetség kapott itt birtokot, amely ezt a turóczon székelő, premontei szerzetesrendnek adományozta, az ő örökükbe a csornai premontreiek léptek. A település határának másik nagybirtokosa részben vásárlás, részben ajándékozás révén a pannonhalmi (szentmártoni) bencés szerzetesrend lett. A két egyházi közösség egészen a XVIII század második feléig kétharmad, egyharmad arányban osztozott a nagybaráti határ jelentős részén.

Kisbarát birtokosai között több nemesi család is feltűnt, ám a terület legnagyobb részét évszázadokon keresztül a Héderváryak és azok örökösei tartották fennhatóságuk alatt. A középkor sötét évtizedeiben a két Barát(i) birtokosai és jobbágyai között sorozatos, emberéleteket is követelő háborúságok robbantak ki. Ráadásul a Nándorfehérvár elveszítésében szerepet játszó Héderváry Ferenc miatt a család kegyvesztett lett, és Kisbarát mintegy másfél évszázadra a Sárkány famíliának és azok bérlőinek kezébe került, mindezt többszörösen megszenvedték a helybéliek. Nagybarát egyházi birtokosai szintén sokat békétlenkedtek, pereskedtek egymással, és ők is igyekeztek az ott élőkön minél több adót, robotot bevasalni.

A középkorban a mai Győrújbarát határán belül léteztek kisebb lakott helyek is, amelyek időközben elnéptelenedtek ilyen volt: a Barátsokoro, a Csókatelek, a Pethlend  és a Szutor (Csutor, Szutor, Zsötör) nevű falurész. A két, régi falu nem a mostani Veres Péter, István út vonalában helyezkedett el, hanem pár száz méterrel feljebb az Erzsébet út, illetve a Mátyás körút környékén, ugyanis ez volt az a dombláb-magasság, amely védelmet jelentett a kóborló, lezúduló vizektől, illetve megfelelő rálátást nyújtott a Győr és Pannonhalma (Szentmárton) közötti síkra.

Volt még két fontos dolog, amely a két Barátin lakók életét alapvetően meghatározta. Az egyik Győr közelsége, a másik pedig a szőlőtermesztés.

Ha mérlegre tennénk a győri szomszédság hátrányait és előnyeit, nem biztos, hogy az utóbbiak felé billenne el a mérleg nyelve.

Győr hosszú időn keresztül az ország egyik nyugati védbástyájának számított, a folyók és más természetes akadályok szinte egyenesen a városhoz vezették az ellenséges hadakat. Történelemkönyvekből ismert a ménfői csata, a tatárdúlás, (mely szerencsére a Dunántúl ezen részét kevésbé érintette), valamint a cseh és német, osztrák seregek sorozatos támadása. A győri várat ostromló katonák természetesen nem kímélték a közeli falvakat sem, ráadásul ezen utóbbiak  még saját védbástyával sem rendelkeztek. Más lehetősége nem nagyon maradt a barátiaknak, mint a menekülés, Különösen igaz volt ez a török időkben, mikor is a kisbaráti templomtoronyban, valamint a Kiáltó (nem Kilátó) hegyen külön figyelőszolgálat működött, és gyanús jelekre a falu lakói elbujdostak a hegyi erdőkbe, a löszbarlangokba, illetve a Pándzsa mocsaraiba.

A törökök többször kirabolták, felégették, és végül uralmuk alá is hajtották a falut. Akadt időszak, amikor a barátiak három helyre, magyar földesuruknak, a királynak, valamint a török agáknak egyszerre adóztak, s emellett el kellett még tűrniük a győri várat védő zsoldosok sarcolásait is. Ekkortájt pusztult el a kisbaráti (a Temetőhorgasban lévő) templom, a két falu lakóiból feltehetően csak a legelszántabbak, a földhöz, szőlőhöz makacsul ragaszkodók tértek vissza a lakhelyükre, a többiek, akiket meg nem öltek, jórészt elszökdöstek a védettebb rábaközi falvakba, illetve az ország nyugalmasabb részeibe. Helyükre, már a törökök (mintegy 150 éves) magyarországi jelenléte idején, majd az ezt követő évtizedekben más magyar területekről felkerekedő jobbágyok, valamint szláv és német telepesek érkeztek.

A török uralom helyébe - mint ismeretes - az osztrák fennhatóság lépett. Ez ellen szintén többször fellázadtak a magyarok. Győr és környéke úgy a Rákóczi szabadságharc, mint az 1848-as forradalom idején csaták színtere volt, s az átvonuló hadak a két Barátin is maradandó károkat okoztak, mint ahogy - a napóleoni háborúk idején - a közeli kismegyeri csatát is megsínylették az itt élők. Érdekes módon a falu mondavilága mégis eme harcokhoz kötött bizonyos történeteket. Egyik szerint Rákóczi Ferenc a szabadságharc idején itt hadakozott a környéken, és elfáradván lovát a Csanak és Kisbarát határán álló szilfához kötötte, majd ivott a helyiek által felkínált borokból. A másik legenda azt sejteti, hogy Napóleon a kisbaráti Kiáltó hegyről nézte végig a magyar, nemesi sereg kismegyeri vereségét.  Mindkét monda örökét emlékhely is őrzi. Sajnos, a jelzett időpontban egyik történelmi személy sem járt Barátin. Ugyanakkor, bár erről kevésbé szól a fáma, 1848-ban Kossuth önkéntes katonái között számos baráti is életét és vérét adta a remélt szabadságért.

A teljességhez azonban hozzátartozik, hogy Győr közelsége eleinte az állat- és termény-kereskedelem, később a város iparosodása, a munkaalkalmak révén előnyt is jelentett a barátiak számára. Ugyanígy hasznát látta az 1960-as években elnéptelenedő Nagy- és Kisbaráthegy a városból kirajzó, az elhagyott domboldalakat birtokba vevő és megművelő víkendeseknek, majd a nyomukba lépő kiköltözőknek.

Nagyon fontos kovásza volt a baráti embereknek a közel egy évezrede tartó szőlőtermesztés. Csánky adatai szerint már egy 1211-ben keltezett oklevélben szó esik a baráti udvarnokokról, mint királyi szőlőművelőkről.

Nem sokkal később, 1251-ben Pok nemzetbeli Móricz gróf, az általa alapított mórichidai premotrei apátságra hagyta a Barátsokorón (vineas in Barathy Sokorow existenses) lévő szőlőit. Ezt követően aránylag sűrűn szerepelnek az oklevelekben a baráti szőlőművesek (vinitorok , akiket a király gyakran a területtel együtt ajándékozott famulusainak. De gyakorta esik szó a fennmaradt iratokban szőlőültetésről, területek adományozásáról, vételéről, az adózással, a termesztéssel, a szőlőhegyi élettel kapcsolatos szabályokról. Miért volt vajon ez a kitüntetett figyelem? Nos a szőlő, pontosabban az abból készült bor minden korban kapós, könnyen értékesíthető árúnak számított. Nem minden tájon adott egyformán jó minőséget ez a gyümölcs, s a termesztés csínját-bínját se tudta mindenki egyformán elsajátítani. A Sokorói-dombságon, ezen belül a két Barátin termelt borok az országos átlagnál valamivel jobbnak számítottak. A baráti szőlőművelők pedig apáról-fiúra hagyományozták a mesterségük titkait. A szőlő annyiban is kiváltságos növénynek tekinthető, hogy míg a föld, amelyen termett a földesúr birtokában volt, addig magához az ültetvényhez az azt megművelő jobbágy szerzett afféle „haszonélvezeti” jogot. Vagyis ha megfizette a földesúrnak járó boradót, lerótta a robotot, akkor a területét eladhatta és a gyermekei is örökölhették. Ezért azután a két Barátin is kétfelé vált a jobbágyság, nagyobb részük a szőlőben szorgoskodott, míg kisebb részük telkes jobbágyként a síkvidéki földeken termelt növényekből, az ott tartott állatokból próbált a többségnél jobban megélni. Ugyancsak érdekes és némiképpen elgondolkoztató, hogy a baráti szőlők művelői között már a XIII. században ott találjuk a Győrből, illetve más településekről származó külső birtokosokat, művelőket (extraneusokat). Vagyis elmondhatjuk, hogy a „hétvégi telkek” és az ebből adódó betelepülések hagyománya is sok száz éves e faluban.

 A török időkben sokan életüket kockáztatva, lopva jártak vissza a tőkéiket gondozni, a termést leszedni.  Az 1600-as évektől kezdve, pedig sok szőlőtermelő úgy döntött nem tér vissza a sokszor kirabolt, felégetett portájára, hanem figyelmen kívül hagyva a földesurak tiltását a szőlőhegyen épít magának és családjának lakhelyet. Az oszmánok kiűzését követően Kisbaráton a telkes gazdák szintén új helyszínen, új falut létesítettek, az ősi templomra és a környékén lévő régi településre már csak a Pusztafalu elnevezés emlékeztet. Ettől az időszaktól számítható Nagybaráthegy és Kisbaráthegy megteremtődése, melyek azután később önálló igazgatású településekké is váltak.

Elmondható, hogy a szőlőtermelők, ha meg nem is gazdagodtak, de tűrhetően megéltek a munkájukból. Egészen a XIX. század utolsó harmadáig, mikor is egy filoxérának nevezett kártevő tönkretette a hegyvidéki, köztük a két Barátin lévő ültetvények zömét. Az újabb remény e növény megmaradására csak az 1970-es években a nagyüzemi telepítésekkel indult el, ezek a táblák adják a mai termőterületek számottevő részét is.

A szőlőtermelés visszaszorulásával, az 1890-es évektől hegyek lakói elszegényedtek, sokan közülük kivándoroltak, mások elköltöztek, győri üzemekbe szegődtek, a makacsabbak pedig túlélési esélyek után kutatva a győri piacot látták el élelmiszerekkel, illetve meghonosítottak a kipusztult tőkék helyén egy új növényt, a málnát. Ez utóbbiba fektetett sok munkának és a kétlakiságnak köszönhető a két Baráti 1945 utáni fejlődése.

Korábban már említettem, hogy a falvak fennmaradásában nagy szerepet játszottak a templomok. Kisbaráton már az 1200-as években állt az Isten háza, míg Nagybaráton ez egy-másfél évszázaddal későbbre tehető. Ezek az épületek nem csak egyházi célokat szolgáltak, háborús időkben a kőfalak védelmet is jelenttettek a lakosságnak, a tornyok figyelőpontokként, riasztóhelyekként is segítettek.

A kisbaráti templomról, annak papjairól a középkori oklevelekben is többször esik említés. A török idők nem csak az életben hoztak változást, hanem a vallásban is. A győri várban katonáskodó idegen zsoldosok, a Németországból érkező, főként bajor telepesek közvetítésével hamar eljutott a két Barátira a reformáció eszméje. És „földesúr hite, egyben a falu hite is“ időszakát leszámítva, az 1600-as évektől a két Baráti kétvallású: római katolikus, és evangélikus községnek számított.

Iskoláiról kevesebbet tudunk. Feltételezhető, hogy a középkorban az akkori szokásoknak megfelelően plébániai oktatás működött Kisbaráton. Némi nyoma van annak, hogy a helyi nemesek tovább is taníttatták gyerekeiket, akiket a későbbi oklevelek magisterként, literátusként emlegetnek. Nagybaráthy Czege János pedig egész a vármegyei notáriusi tisztségig vitte. Az 1698-as egyházlátogatás kapcsán megemlítődik, hogy az evangélikusok hívtak a városból egy tanítót, aki vasárnapi iskola keretében mindkét falu, mindkét vallású nebulóit oktatta. a későbbiekben is utalások vannak arra, hogy a Barátikban működtek tanítók, akik közben jegyzői és más írástudói teendőket is elláttak. A XIX. században már mind a két egyháznak, tehát a katolikusoknak és az evangélikusoknak voltak iskolái, melyek az immár négy Barátin (hegyekben és falukban) külön-külön épületekben működtek. Még az 1950-es években is nyolc-tíz iskolacélú épület állt a két faluban, majd ezek száma fokozatosan csökkent, míg ki nem alakult a mostani, központi iskolai, nevelési és művelődési komplexum.

Szó esett arról is korábban, hogy a kezdetekben csak egy Barát(i) létezett, később ebből lett Kisbarát és Nagybarát, majd Kisbaráthegy, Kisbarátfalu, Nagybaráthegy, Nagybarátfalu. Ez a négyes faluszerkezet nyomaiban napjainkig megmaradt. Az apró falvak azonban szegényes adóbevételeikből nem bírták el a közigazgatási, oktatási terheket. Ezért 1940-ben Kisbaráthegy Kisbarátfaluval, Nagybaráthegy pedig Nagybarátfaluval egyesült. Majd 1958-ban Kisbarát és Nagybarát összevonására is sor került. Ezen időtől viseli az immár ismét egy község a Győrújbarát nevet.

A fentiekből kitűnhet, hogy Baráti évezredes megmaradásában közrejátszottak a történelmi körülmények. De legalább ennyire fontosnak gondolom azt, hogy az itt élőnek volt hite, meghatározónak vélem Győr közelségét, és azt, hogy akadt olyan növény (a szőlő, illetve később a málna), amelybe szorgalmukkal, tudásukkal megkapaszkodhattak.

Az is nyomon követhető, hogy a falu fejlődéséhez hozzájárultak az egyes korszakokban, különféle címeken Barátira érkező betelepülők, akik új eszméket, pezsdítő ötleteket hoztak, de nem akarták azokat a régi hagyományokat, értékeket sem mindenáron megváltoztatni, amelyekért ebbe a településbe beleszerettek. Én bízok abban, hogy a baráti iskolában tanulók már barátinak tudják, vallják, érzik magukat, és megtalálják a falu további fejlődését, valamint a világ megmaradását szolgáló megoldásokat a következő ezer esztendőre is.  

Németh Endre

 

 
pontos idő
 
naptár
2024. Április
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
Linkajánló
 

Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal